úterý 21. prosince 2021

knihovna - Ch. Stevens: Temné cesty


Druhé setkání s Chevy Stevens

Co dělat, když vás zaujme obálka a anotace nezní úplně marně? No přece neváhat a do knihy se pustit! Co chtít víc? S autorkou Chevy Stevens už zkušenost mám. Napsala thriller Nenechám tě odejít, který rovněž vydal Ocelot. Chválila jsem, seč mi síly stačily, takže jsem sama zvědavá, co Temné cesty přinesou.

Již po desetiletí řádí kolem hlavní silnice městečka Cold Creek vrah, který útočí na ženy. Svérázná teenagerka Hailey miluje přírodu a díky svému otci v ní umí i přežít. Nyní je Hailey sirotek a žije u příbuzných, kde jí policista Vaughn dělá ze života peklo. Hailey se rozhodne utéct do hor a lesů Britské Kolumbie, ale místní obyvatelé se začnou domnívat, že se stala nejnovější obětí silničního vraha. O rok později se Beth Chevalier obrátí život vzhůru nohama. Její sestra Amber byla zavražděna, a tak Beth přijíždí do Cold Creek zjistit, co přesně se jí stalo. Čím víc se ale blíží pravdě, tím víc ohrožuje sebe samotnou a postupně odhaluje, proč Hailey utekla.

Už se pomalu stává tradicí, že na úvod recenze lamentuji nad anotací. Ale vážně, lidi, musíte tam vrzat tolik spoilerů? Fakticky by to nešlo napsat nějak kreativně? Vrtím hlavou a hlasitě si povzdechuji, což nemůže nikdo vidět.

Chevy Stevens se rozhodla příběh rozdělit na tři základní části. V první se seznámíme s Hailey, která nemá zrovna na růžích ustláno. Valí se toho na ni celý kopec a ona sama je navíc ve velmi citlivém věku, takže se staví na zadní víc, než je zdrávo. Život se jí zamotává čím dál víc a jediným řešením – díky, autoři anotací – je útěk. Jak moc moudré to bylo? Těžko říct. Znáte to: Kdyby byly v p*deli ryby, nemusely by být rybníky. Kdyby neutekla, stalo by se to a to? Nejspíš stejně ano. Netřeba dále polemizovat, pojďme si v ich-formě přečíst, co nám Hailey chce říct a kam ji vítr a její teenagerská hlava a impulsivnost zavede.

Ve druhé části poděkujeme autorovi či autorům anotace podruhé. Amber byla zavražděna a my se seznamujeme s její sestrou Beth. Tentokrát čteme v er-formě. Děj se trochu vleče a já se sama sebe ptám: Kde je ten slibovaný thriller? Zatím je to spíš román s thrillerovým nádechem. Avšak přes nudnější a hluchá místa mě žene zvědavost. Má Hailey pravdu? Co udělá Beth? Jasně, ta proklatá anotace, vydá se do Cold Creek! A tam začíná naše třetí část, ve které se cesty dívek protnou, věci se dají do pohybu a konečně se začne něco dít.

Karty jsou rozdány výborně, partie je rozehrána a kdo neusnul a vydržel, ten se dočká výborné přibližně stovky stran. Už v Aktech X nám říkali, že pravda je někde tam venku. Jen je někdy zakopaná hlouběji, než by se nám mohlo na první dojem zdát. A občas ta první teorie nebývá vždycky správná. Hajzl je hajzl, ale musí být nutně i vrah? Toť otázka.

Mám dočteno a jsem… celkem zklamaná. Ta minimalisticky krásná obálka (díky, Ocelote, že je konečně logo i na hřbetu přebalu) mě očarovala a já si připadám ochuzená. O něco. Netuším o co. Rozhodně kvituji s povděkem mysteriózní prolog i epilog. To je učiněný majstrštyk! Ty tři části mezi ním rozprostřené na 368 stranách už jsou trochu jako horská dráha. Rozhodně nejde o čistokrevný thriller, který vás pohltí a nenechá nadechnout. Ani se vám tu nedostane nějakých krvavě masakrózně detailních popisů násilí či sexu. Ne, tohle hravě zmákne i slabší žaludek. Hltavci Cartera, Castillo, Keplera či dalších by mohli jemně syčet, že jim něco chybí. Rozhodně tu není ona pověstná jiskra. Vše táhne zvědavost a touha po odpovědích a nejsem si jistá, zda to stačí.

Jde o velký průser? Nikoli. Stojím si za tím, že Temné cesty jsou čtivé. Nejsou však dokonalé. Sem tam drhnou, nebaví a prsty svrbí, abyste přeskočili stránku či dvě. Trpělivost se nakonec vyplatí. Příběh je komplexní, uzavřený, i když možná špetku zbrkle, avšak logicky. Nic není uměle natahováno, ani na sílu. Chevy Stevens se dokonce inspirovala skutečným místem, z čehož mrazí až neuvěřitelně. Googlete výraz „Dálnice slz“. Budu zvědavá, zda vyjde od autorky nějaká další kniha, protože ji rozhodně nezatracuji. Téma vybrala skvěle a i přes mé remcání si nevedla vůbec zle!

 

Žánr: thriller

Počet stran:  368

Překlad: Eva Hauserová

Knihu pořídíte na webu Megaknihy.cz za 399,- Kč. Mně se na Megaknihách osvědčilo kupovat i věci papírenské a různé pracovní sešity pro cácorku. Výběr mají neskutečný, tak omrkněte nabídku.



2 komentáře:

  1. Já před tebou smekám, jediné, co jsem za poslední dobu zvládla přečíst, je recept na cukroví :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám krize, ne že ne :D Poslední dva měsíce se toho nakupilo trošku víc a je to nepatrně náročnější, ale zatím stále platí (klepu), že v nejhorším jsou knihy a příběhu v nich můj lék.

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)