sobota 19. února 2022

knihovna - C. Läckberg: Krotitel


Kážu vodu, piju víno!

Dnes mám dvě možnosti. Buď mohu svou nepozornost při výběru knihy svést na špatný zrak či zbrklost, nebo se prostě a jednoduše přiznám, že jsem to měla na salámu. Co? Inu – fakt, že Krotitel je už devátý díl série o spisovatelce a detektivovi. Pojďme začít anotací a já vám potom vysvětlím ten zbytek!

Na zasněžené silnici u lesa srazí auto polonahou, dezorientovanou dívku. Obětí nešťastné nehody je patnáctiletá Victoria, která před čtyřmi měsíci beze stopy zmizela z místní jezdecké školy. Při ohledání vychází najevo, že byla během svého uvěznění vystavena nelidskému zacházení. Patrik Hedström s kolegy z celého kraje horečně pátrají po pachateli, protože podobný osud hrozí dalším pohřešovaným dívkám. Victoria totiž nebyla unesena jako jediná, jen ji se však podařilo najít.
Erika Falcková navštěvuje ve vězení Lailu Kowalskou, která byla před třiceti lety odsouzena za vraždu násilnického manžela. Chce o ní napsat knihu, Laila však odmítá o události mluvit a Erika získává pocit, že se celá rodinná tragédie odehrála trochu jinak. Jaké hrozné tajemství Laila tak pečlivě střeží? A je možné, že tento třicet let starý případ souvisí s Victoriinou smrtí?

Na mou obranu se nabízí podotknout, že na webu Palmknih (odkaz přes logo u anotace) o existenci detektivní (já bych spíš použila označení krimi thrillerové) série Erika Falcková a Patrik Hedström nepadlo ani slovo. A protože se málokdy dívám na databáze, abych omylem nezabrousila do komentářů, kde bývají neoznačené spoilery, řídila jsem se primárně anotací, která přesně sedla do mých čtenářských choutek! Kniha vyšla v roce 2015, audiokniha (načetla Sylva Talpová) v roce 2017 a ebook v listopadu 2021.

Jméno Camilla Läckberg pro mě není cizí. Už mám od této švédské autorky za sebou tři knihy – dvoudílnou sérii Faye a Ženy bez slitování. Pokaždé mě lapí do svých sítí, drží sakra pevně a vyplivne až s posledním řádkem. A já ji pokaždé toužím zakroutit krkem! Hned z několika důvodů. Ona má totiž neuvěřitelný talent věci až vražedně překombinovat. Já nevím, ale znají ve Švédsku rčení: Méně je někdy více? Protože kdyby nezacházela do takových extrémů, bylo by to na pět hvězd podržených!

Teď budeme chvíli ignorovat, že jsem jelimán, který vpadl do série v devátém díle. Ono to vadí. Tedy případu jako takovému ne, ten stojí samostatně. Ovšem z hlediska vývoje postav, jejich pozadí, vztahů a takového toho parťáckého a rodinného zákulisí… tam jsem ten nedostatek informací celkem enormně pociťovala. Ale hlavním bodem pro mě bylo vyšetřování jak smrti Victorie, tak zmizení dalších děvčat plus postupné odhalování minulosti Laily a vzájemné propojování všeho. Je to spoiler? Není, protože průměrně sečtělý čtenář nejen kriminálních thrillerů asi od první třetiny tuší směr. I kdyby jen částečně.

Tady totiž narážíme právě na to, co jsem zmiňovala o kousek výš. Camilla Läckberg  neumí odhadnout rozumnou míru. Vše má bravurně promyšlené a poskládané, jenže v jistém momentu toho začne být prostě moc a vy si říkáte, že jako fakt? Nestačilo už? Brzdi! No tak! Ale nene! Do háje zelenýho! Hranice únosnosti padne a nadšení vystřídá frustrace. To je první průšvih. Druhým průšvihem je konec*. Naštvala mě naprosto stejným prvkem už v případě Stříbrných křídel (druhý a závěrečný díl série Faye). Netuším, jak to má v jiných dílech této krimi série a trochu se obávám, že to budu chtít zjistit! Ale tentokrát začnu od začátku! Počtvrté tedy narážím na to, že mě autorka nebetyčně štve, přesto jejímu stylu psaní nedokážu odolat.

„…Erice se rozklepaly ruce, když se snažila nalistovat správnou fotku. Řetěz byl tentýž, jen trochu zrezivěl. Pouta ale zmizela. Ta si odvezla policie a ve spisu si Erika přečetla, že je policisté museli přepilovat, protože nenašli klíč. Dřepla si, sáhla na řetěz, potěžkala ho v ruce. Byl těžký a pevný, natolik masivní, že by zcela jistě udržel o dost větší osobu než hubenou a podvyživenou sedmiletou holčičku.  Jak něco tak šíleného vůbec může někoho napadnout?..."

Krotitel je obestřen rodinným tajemstvím, minulostí, která není taková, jak se na první pohled jeví a to nejen v případě Laily, která sedí ve vězení. Tajemství je společný jmenovatel hned několika postav. Maličko mi vadilo, že tu nenajdete klasické dělení na kapitoly. Avšak jednotlivé části a přechody jsou od sebe přehledně odděleny, takže se nemusíte obávat, že se ztratíte. Příběh je vyprávěn z pohledu hned několika postav a sem tam se mihne kurzívou psaný a zřetelně odlišený flashback. Vím, že to může působit zmateně, ale žádný strach. Děj plyne tak „správně“, že tato skutečnost nijak neruší a čtenář má možnost získat na vše pohled hned z několika různých stran a nebýt omezen jen na jednu postavu. Občas je tam toho „zákulisí“ možná až zbytečně moc, ale někdo má podobnou omáčku ze života vyšetřovatelů, obětí i dalších postav rád.

Já osobně dávám přednost vyšetřování jako takovému. To tady stojí spíše na intuici než na důkazech samotných. Jde-li o brutalitu, tak ta tu není nikterak extrémní. Ano, je tu vylíčeno pár drsnějších momentů, ale nejde o nic, co by běžnému čtenáři zvedlo žaludek či způsobilo mdloby. Pokud o sobě víte, že nesnesete násilí, týrání a podobně, raději vycouvejte a ani to nezkoušejte. Slovní hodnocení bychom měli. A jak teď to hvězdičkové? Jednou se přikláním k trojce, jindy ke čtyřce, podle toho, na který bod knihy se zrovna zaměřím. Padla pozitiva i negativa a tak bude nejlepší, přiklonit se k:

*Nečti, pokud nemáš rád spoilery: Jaký druh konce mám na mysli? Otevřený! Když čtu krimi thriller, potřebuji, aby bylo spravedlnosti učiněno za dost. Nechci odcházet od knihy naštvaná a s pocitem, že si to mám domyslet sama nebo čekat na nějaký velkolepý návrat někdy v budoucnu?!?

Žánr: krimi thriller

Počet stran:  ebook ve formátu epub 325

Série: Erika Falcková a Patrik Hedström, díl devátý

Překlad: Vendula Nováková

Na eshopu Palmknihy.cz můžete aktuálně pořídit ebook za 194,- Kč. Knihu vydalo nakladatelství Motto v roce 2015, ebook v roce 2021.




Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)