úterý 16. května 2023

Recenze - V. Cauchy, L. Simon: Linka a bod

Nenápadně o něčem důležitém!

Rádi bychom, aby si děti určitá témata, skutečnosti, zákonitosti a podobně osvojily už od útlého věku a braly je jako základ. Učíme je, co je dobré, co špatné, co bezpečné či nebezpečné, zdvořilé nebo naopak nevychované. Ale v dnešní době je to i o tématech jako je rozdílnost a tolerance. Nenápadná kniha nejen pro ty nejmenší ukrývá velmi podstatnou myšlenku…

Když Linka potká Bod, hned si začnou hrát. A že na to hraní nechtějí být samy, pozvou si i své kamarády. Velké a malé, tlusté a tenké. A ti zase své kamarády. Červené a žluté, zelené a modré. Až je z toho svět plný barev a zábavy.

Bílá linka potká černý bod, takže se můžeme s většími dětmi pobavit například o pojmu rasismus. Jak linka, tak bod mají spoustu kamarádů a každý z nich je jiný… jak už napovídá anotace – malý, velký, starý, mladý, tlustý, tenký, rovný, pokroucený, pravidelný, šišatý a tak dále. V podstatě co kus, to originál. Jsou odlišní, stejně jako v reálném životě my. A přesto spolu něco vytvářejí, žijí, spolupracují, hrají si, mají se rádi, dohadují se, usmiřují… můžeme tedy mluvit i o pocitech, které nejsou jen pozitivní. I s těmi negativními se dítko musí vypořádávat a my bychom o nich měli umět mluvit.

Linka a bod se na první pohled tváří obyčejně, jenže zdání klame a využití knihy je mnohovrstevnaté. Textu je vcelku málo, zato graficky jde o vymazlený a originální kousek. Bohužel je na některých stránkách celkem nešťastně zvolena černá barva písma na tmavě modrém pozadí, takže máte-li v pokoji trochu přítmí, budete mžourat. A to je v podstatě jediná výtka, kterou ke knize mám.

Myšlenkou a poselstvím jsem nadšená. Stejně jako naprostou jednoduchostí, se kterou je sdělováno tolik podstatného i těm nejmenším. Cílová skupina jsou děti od dvou let věku, a protože je hlavní formou podání příběhu něco tak snadno identifikovatelného jako linka a bod, je to reálné. I když já osobně bych knihu vytáhla až pro tříleťáka. Přece jen to není leporelo a stránky by mohly utrpět. Ze života mohu doplnit, že předškolák vám jako bonus přidá tolik doplňujících otázek, až vám z toho půjde hlava kolem.

32 stran je naprosto kloudný a dostačující rozsah. Otevřete důležité téma, zvládnete ho projít anebo nemusíte. Prostě si jen budete spolu číst a objevovat, co všechno mohou Linka a bod spáchat dohromady a vymýšlet další varianty, co s jejich pomocí nakreslit (obilí, dům, město, stromy, draka…). Děti nasávají informace jako houby, i když máte často pocit, že vás vůbec nevnímají. S každým otevřením může kniha zprostředkovat odlišnou hloubku a je jen na vás, zda využijete její hravou notu (a budete zkoumat, co kolem nás tvoří linka a bod) nebo vám poslouží coby pomocník při rozebírání vážnějšího tématu.

Rok vydání: 2023

Počet stran: 96

V případě zájmu vás tento kousek vyjde na krásných 200,- Kč a nevím, jaký názor na to máte vy, ale já rozhodně podporuji nakupování přímo u vydavatelů – tudy do eshopu!

Véronique Cauchy pracovala jako personalistka. S dětmi se její život ale zásadně změnil. Opustila dosavadní profesi a pustila se po hlavě do psaní knih pro děti.

Laurent Simon vystudoval výtvarnou školu jako designér. Své profesi se s krátkou (politickou) přestávkou věnoval až do roku 2011. Pak vstoupil do světa dětských knih a ilustrací a už v něm zůstal. Ilustroval a ilustruje množství knih a některé i sám píše.