sobota 6. dubna 2024

Recenze - C. Läckberg a H. Fexeus: Kult

(Ne)svižná bichlička

Série – bez ohledu na žánr – skrývají několik úskalí. Nikdy nemáme jistotu, že vyjdou kompletní. V tom lepším případě máme kliku a dočkáme se. Tím ovšem problém nekončí. Pauzy mezi jednotlivými kousky často zapříčiní, že se nám z hlavy vypaří souvislosti a detaily. To je velkým kamenem úrazu i v případě Kultu. Iluzi, první díl, jsem louskala v červnu 2022. A je to parádní bichlička, která mě nadchla. Jenže Kult vyšel až vloni v listopadu a ta pauza se velmi podepsala na kvalitním čtenářském zážitku.

Za slunečného letního dne se z mateřské školy ve Stockholmu ztratí pětiletý chlapec. Všechny stopy nasvědčují únosu. Policistka Mina Dabiriová i její kolegové vědí, že jim jde o čas. Brzy zjišťují souvislost s dřívějším zmizením stejně staré dívky, které skončilo tragédií. Zdá se, že nebezpečí hrozí i dalším dětem. Zločiny jsou pečlivě naplánované a nesou rituální znaky. Je možné, že v pozadí stojí nějaká tajemná sekta? Mina se opět rozhodne do případu zapojit mentalistu Vincenta Waldera. Od dramatických událostí před dvěma lety se neviděli, ale stále je pojí zvláštní pouto. Mina však ještě neví, že tentokrát se vyšetřování velmi úzce dotkne i jí. Čas se krátí, pachatel rozehrává ďábelskou šachovou partii a hledá si oběti mezi těmi nejzranitelnějšími… Podaří se Mině a Vincentovi zakročit včas?

V Iluzi totiž bylo postav ne zrovna málo. Stejně tak detailů a podrobností, na kterých se staví i následně v Kultu. Na začátku příběhu jsem se tedy velmi citelně trápila s tím, že opravdu nemám prostor pro rereading bichle o bezmála 600 stranách. Byla jsem schopná vybavit si pár prvků a mít pod kůží, že chemie mezi Minou a Vincentem byla bezkonkurenční. A víc ani ťuk.

Iluze oplývala čtivostí a to je případ i Kultu. Počtu stran se nijak neděste. Zejména pokud milujete, když se autor pitvá nejen ve vyšetřování, ale často odbočuje a bere vás na důkladný výlet i do domovů a hlav detektivů, jejich kolegů i dalších postav, budete si lebedit. Milovníci přímočařejších detektivek se raději v knihkupectví porozhlédnout v jiné poličce.

Autorské duo Camilla Läckberg a Henrik Fexeus se skutečně vyřádilo a příběh je neuvěřitelně komplexní a nadupaný. Bohužel bez znalosti souvislostí z předchozí knihy je to trochu na palici a budete vnímat díry v informacích, které nemáte čím vyplnit. Máte-li na vybranou, slupněte oba díly série Mina a Vincent hezky za sebou!

Kult se odehrává přibližně o dva roky později než Iluze. Postavy se vyvíjí a z počátku je rozjezd příběhu velmi pozvolný. Místy se vyšetřování trochu zasekne na místě a tápou detektivové stejně jako čtenář. Ale to po chvíli přejde – díky bohu za to. Autoři se, stejně jako vyšetřovací tým, odlepí od země a bude se tajit dech. A potom zůstanete s otevřenou pusou a zatnutou pěstí a budete se modlit, aby poslední díl trilogie (v originálním názvu Mirage, vyšel 22. 8. 2023) spatřil světlo světa podstatně dříve, než skoro za rok a půl!

568 stran je skutečně úctyhodný formát, který nám dává možnost si příběh opravdu vychutnat plnými doušky se vším všudy. Nejen případ, ale i celou řadu hlavních postav. Vše zachyceno v er formě z několika úhlů pohledu. Mám skutečně chuť se před posledním dílem hecnout a projít Iluzi i Kult znovu.

Proč? Protože Mina a Vincent si to zaslouží. Jejich vzájemné interakce jsou boží, tým je neuvěřitelně pestrý, všichni prochází vývojem. Nechybí napětí, akce, ale i pár nudnějších a táhlejších míst. I tak mi ale výsledek spolupráce spisovatelky (Camilla Läckberg) a skutečného mentalisty a iluzionisty (Henrik Fexeus) přirostl k srdci. I když remcám, jsem čtenářsky velmi (u)spokojená.

Vydalo nakladatelství Metafora 10. 11. 2023