úterý 2. února 2016

knihovna –  B. Aaronovitch: Řeky Londýna


Lákavá novinka loňského roku. Kouzla a Londýn v jedné knize? Sem s ní! Neváhám ani vteřinu a hned ji musím mít. Byla to dobrá koupě? 


(zdroj obrázku klik)




Originální název: Rivers of London

Rok vydání v ČR2015
Rok vydání originálu: 2011

Počet stran: 276


Žánr: fantasy
série: Peter Grant, díl 1.


Vydal: Argo
PřekladMilan Žáček

Zakoupeno na ozkoušeném a velmi oblíbeném eshopu - knihy.abz.cz. Aktuální cena 257,- Kč. Máte-li zájem o jiný obchod či o ebook, jehož cena se pohybuje kolem 190,- Kč , pak vám Heureka ráda napoví. 

(Obrázek z mého Instagramu, kde mě najdete jako Vendi13)


Anotace z databazeknih.cz:

Jedna z nejúspěšnějších městských fantasy uplynulého desetiletí vás zavede do Londýna, ve kterém u policie slouží čarodějové a po ulicích se prohánějí zlovolní duchové či božstva na válečné stezce.

Jmenuji se Peter Grant. Ještě nedávno jsem byl obyčejný četnický zelenáč v řadách londýnské Metropolitní policie. Jedné noci jsem se ale při vyšetřování jisté vraždy pokusil získat svědeckou výpověď od muže, který byl sice mrtvý, ale jinak znepokojivě výřečný, což mi zajistilo pozornost vrchního inspektora Nightingalea, posledního čaroděje Anglie. A právě tehdy začal můj příběh. Nyní jsem policejní detektiv a čarodějův učeň, první učedník za padesát let, a můj svět už není zdaleka tak jednoduchý, jak býval. 


Vendi, recenzent amatér:


Očekávání:

Jak bych začala... očekávání byla velká. A jak už se stává, jsou-li taková, je s největší pravděpodobností zaděláno na průser. Viz recenze třeba na Purpurový vrch. Mě lákalo, že jde o kombinaci Londýn + kouzla. Tomu nejsem schopná odolat. A po řadě detektivek a románů pro ženy jsem měla chuť udělat si výlet do světa fantasy knih. Na obálce dokonce v bublině stojí kratičká návnada od spisovatelky Diany Gabaldon: "Co by se dělo, kdyby dospělý Harry Potter začal pracovat u policie."

Skutečnost:

Už jsem více či méně naznačila, že pět samou chválu rozhodně nebudu. Paní Gabaldonová buď Harryho Pottera nečetla, nebo nečetla Řeky Londýna. Je to jako nebe a dudy. Kdyby J. K. Rowling napsala sérii o HP takhle, nic moc by z toho nebylo. Na Řeky Londýna jsem našla pár průměrných recenzí a chtěla jsem si udělat obrázek sama. Chápu, že to získalo čtenáře. Je to zajímavé, slušně napsané, neotřelé a napínavé.

..."Vy jste na toho psa seslal zaklínadlo," prohodil jsem cestou z domu
"Jen takové slabé."
"Tak kouzla existují. A vy jste tudíž... co?"
"Čaroděj."
"Něco jako Harry Potter?"
Nightingale si povzdechl. "Ne, jako Harry Potter ne."
"V jakém smyslu?"
"Nejsem literární postava."...

Jenže... pokus o srovnání s Harry Potterem je jen hodně špatným marketingovým tahem a dost knize samotné škodí. Ben psát umí. Příběh je pojat dobře, má hlavu a patu, zajímavou dějovou linku, akční scény a i svět kouzel je tu podán slušně. Nicméně nevím proč, ale já a Ben si nesedneme. Zalezu si s jeho knihou pod peřinu a do dvaceti minut spím. S jiným příběhem se mi to nestalo.

Hlavní postava je vylíčena tak, že sledovat její kroky je prostě legrace. Peter je nezmar, který se více méně stále hledá a co slovo, to perla. Vhozen do světa, který nezná a do případu, na němž vůbec pracovat nechtěl, se plácá trošku jako ryba na suchu a my s ním coby čtenáři soucítíme.

"...Hlavní výhody bydlení na ubytovně vaší mateřské policejní stanice jsou ty, že je to levné, blízko práce a nejste v bytě u rodičů. Mezi nevýhody patří, že bydlíte s lidmi, kteří jsou příliš chabě socializovaní, aby mohli žít s normálními lidskými bytostmi, a kteří obvykle chodí v těžkých botách. V důsledku chabé socializace se z otevření ledničky stává vzrušující mikrobiologické dobrodružství a boty znamenají to, že střídání směn zní jako lavina..." 

Benův svět kouzel je složitější, než se na první pohled zdá a ne na všechno se nám dostane odpovědi. Druhá kniha snad v lecčems pomůže. Já po ní však s vysokou pravděpodobností nesáhnu. Uděluji mu tři kachničky z pěti a loučím se.


2 komentáře:

  1. Úvod mne nalákal, kdybych nečetla dál, tak jí hned objednávám. Tvoje recenze moje nadšení zchladila. Děkuji ti za to! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V oblasti kouzelnického světa nastavila proste JKR laťku moc vysoko a já se přes to nejsem schopná přenést. Ona ta knížka není úplně špatná, jen to srovnání s HP prostě podcenili ;-) Rozhodně ta, co ji čtu teď - thriller - je o level jinde :)

      Vymazat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)