sobota 21. srpna 2021

knihovna - D. Urblik: Letní dárek

Jednou se mi to muselo vymstít!

Co? Vybírání neznámých autorů, menších nakladatelství a podobně. Tentokrát jsme své čtenářské naděje vložila do titulu české autorky. Řeknu vám… už dlouho jsem nechtěla vzteky mrsknout čtečkou přes celou místnost. Zabránil mi v tom nejen vztah k tomu „přístroji“, ale rovněž jeho nemalá pořizovací cena. Co mě nakrklo a čím mi Daniela Urblik absolutně nesedla? Tak o tom hned po anotaci!

Intimní zpověď popisuje lechtivý příběh nečekané letní lásky. Robert má sexy pohled v zelených očích, je dominantní samec, pěkný, statný, svalnatý, sladký při líbání, ale také tvrdý, ostrý a sobecký. On se s ní rád miluje a ona ho miluje. On je její štěstí i trápení zároveň. Daniela je samoživitelka a maminka dvou dcer. Snaží se žít autentický život a po odchodu otce svých dětí hledá znovu sama sebe. Vedle svých mateřských povinností chce zažívat i romantiku a vášeň, jakou dosud nepoznala. Kde je hranice mezi sexuálním poblouzněním a skutečnou láskou? Co všechno se muselo stát, aby to hlavní hrdinka pochopila?

Zpravidla se vždy snažím na knize najít nějaké pozitivum. Něco, co se dá vyzdvihnout, od čeho se odrazit a tak podobně. Tady to bude sakra tvrdý oříšek. Letní dárek se na první pohled (obal, anotace) tváří jako ideální čtení na deku k vodě nebo pod deku do upršeného dne. Prostě chcete vypnout u nablble romantického kousku, který slibuje i nějakou tu špetku erotiky a pikantnosti.

Na úvod však dostanete český jazyk zmrvený takovým způsobem, že jsem prvních 30 stran viděla rudě. Dobrá, že se sem tam píše hovorově, to jsem ochotná přejít.  Zejména ve formě přímé řeči. Že si autoři hledají vlastní cesty, jak ozvláštnit a osvěžit děj. Ok. Postupem času jsem si na vsunuté krátké myšlenky a postřehy několika vedlejších postav zvykla. Dokonce mě začaly i bavit. Ovšem ve chvíli, kdy padla věta: „Takže já mám zejtra v sedum rande…“ (ano, skutečně napsaná doslova takto!), veškerý můj optimismus zaplul pod postel a až do poslední tečky v knize se odmítal vynořit!

Letní dárek potřeboval nutně doladil. Hodně, opravdu hodně. Kdyby si s tím pohrál dobrý redaktor a korektor, byl by to příběh klidně i na čtyři hvězdy. Takhle to celé působí jako slátanina z Wattpadu, nebo jak se jmenuje platforma, která teď mezi mladými frčí ve velkém. Jednoduše čekejte příběh sesmolený na koleni. Přičemž potenciál byl! Hlavní myšlenka je výborná! Léto, koupák, životem znuděná matka dvou dětí, která touží po nějakém tom vzrušení a narazí na něj uprostřed bazénu. Flirt, vášeň, sex, než jí dojde, že v tom lítá až po uši a nemůže to skončit dobře.

I ten sex, protože je Letní dárek zařazen coby erotický román, byl slušný! Tedy, dalo by se omezit sloveso kopulovat, ovšem jinak nemám v tomto směru výtku. Odmítám soudit hlavní postavy co do morální stránky věci. Každý jsme nějaký, vyznáváme odlišné hodnoty a sama mám v oblasti nevěry máslo na hlavě, takže můžu akorát držet hubu a krok. Podstata příběhu působí reálně, dobře vymyšleně, včetně konce. Ten byl sice uspěchaný až na půdu, ovšem k ději pasoval a jsem ráda, že šla Daniela Urblik právě tímto směrem.

Nicméně si to celé dostatečně pohnojila úvodními 30 stranami, které jsou psány tak strašidelnou češtinou, že z toho budu mít vyrážku ještě za týden. Potom se text nepatrně zlepšil, bohužel však děj místy stagnoval a dost se opakoval. Chtělo to rozhodně vybrousit, nechat trošku uležet, neuspěchat, víc si s tím pohrát a byla by na světě parádní kniha. I kdyby jen elektronická, protože o klasické formě jsem nikde zmínku nenašla. Obrovská škoda! Mimochodem, pokud někdo z vás Letní dárek četl – postřehli jste, kolik je hlavním postavám let? Já totiž absolutně ne. Můj odhad je někde na přelomu třicítky a čtyřicítky, avšak zajímal by mě i další názor. 

Rok vydání: 2021

Počet stran:  ebook ve formátu epub 210

Edice Petunky – nakladatelství Petra Nachtmanová (mimochodem, od Petry mě pár knih láká. Četli jste? Kterou mi doporučíte?)

Na eshopu Palmknihy.cz můžete aktuálně pořídit ebook za 159,- Kč


Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)