úterý 25. října 2022

Recenze - S. Messenger: Soumrak

Vy nás ale zásobujete, pane Karfík!

V březnu jsme slupli Polaris – pátý díl série Strážce ztracených měst. Uplynulo sedm měsíců a v rukou držíme pokračování. Ocelot nás vydatně zásobuje, a ačkoli jde o parádní bichličky, sype nám jeden díl za druhým. Bude to znát na kvalitě překladu? Na ději? Pojďme to zjistit!

Nespatřeni se stále nevzdávají, naopak volí novou taktiku, aby dosáhli svého zlověstného plánu. Jsou vždy o krok napřed, ale nikdo neví, co doopravdy chtějí a co je pouze hra. Černá labuť přišla o svého hlavního člena, Sophiina přítele, ale to Nespatřeným nestačí a chtějí jí vzít mnohem více. Parta přátel tak musí opět odhalit mnohá tajemství, vymyslet plán a pustit se do bitvy. Na cestě vedoucí do Soumraku, zlověstného místa, jehož účel sahá hluboko do elfí historie, budou muset věřit i svým nepřátelům. A protože čas běží a chyby z minulosti je dohánějí, musí Sophie a její spojenci spolupracovat způsobem, jakým to ještě nikdy neudělali.

Jak začít a nevykrádat sama sebe? Již 5x jsem vám chválila tuto young adult fantasy sérii a dnes to nebude jinak. Nejen, že svou vydatností co do počtu stránek testuje nosnost poliček knihovny z Ikea (série Kallax). Ještě navíc kvalitativně nijak neklesá! To je jev až naprosto nevídaný!

Často mají série – nejen v žánru fantasy – klesající tendence. Odchází kvalita, zmenšuje se počet stran, narůstá uspěchanost, zbrklost, chybí odpovědi. Shannon Messenger nás však znovu přesvědčila o tom, že to v žádném případě není její… případ. Ano, to byl velmi duchaplný slovní obrat. Má slovní zásoba dostává solidně na frak.

Obavy byly na místě. Zkušenosti nehovoří zrovna dvakrát ve prospěch dlouhých sérií, nicméně Soumrak je výjimka, která potvrzuje pravidlo (nesnáším toto rčení). Místo minulých 560 stránek tu máme rovnou 648! Děj je nadupaný, postavy se věkově i charakterově vyvíjí a posouvají. Nic není jen černé nebo bílé. Napětí roste, atmosféra je stále okouzlující a kniha neskutečně čtivá, že ten vysoký počet stran ani nezaregistrujete. Jste přikovaní k textu a nechce se vám od něj. A nezoufejte – na sedmém díle už se pracuje a vydání je předběžně plánováno na léto příštího roku!

Mé obavy z odfláknutého překladu, textu s překlepy nebo ze zbrklého děje se ukázaly jako naprosto liché. Smekám klobouček před autorkou, překladatelkou, korekturami a děkuji za úžasnou knihu i fakt, že na další díl nečekáme v řádu let! Jednou nám všem možná dojde dech, nicméně v rámci Soumraku nic takového nehrozí. Četli jste předchozí díly této fantasy série? Pak neváhejte a pokračujte. Stále vám má co nabídnout. Ještě jste nezačali a pořád váháte? Neváhejte, ale šupejte hezky od jedničky, jinak vám bude unikat spousta souvislostí a navíc se připravíte o úchvatný svět, postavy, vývoj, podrobnosti a podobně.

Stručně, jasně a bez vytáček, neboť veškeré superlativy jsem si vyčerpala v recenzích na předchozí díly. Ano, sem tam narazíte na pomalejší místo, leč berte v potaz objemnost knihy a komplexnost příběhu. Nejde o tak dramatický nedostatek a tak častý jev, aby to Soumrak stálo byť jen půl hvězdy dolů. Těším se na další bichličku a jsem zvědavá, jestli ta polička konečně rupne, jen se prohne či odolá! Já neodolám!

Počet stran:  648

Překlad: Radka Kolebáčová

Série: Strážce ztracených měst – díl šestý