neděle 25. července 2021

knihovna - R. Smullyan - Šeherezádiny hádanky

Jdeme trápit mozky!

Nějakou dobu jsme si váleli šunky převážně u erotické či romantické literatury, sem tam s malou odbočkou mimo. Je tedy čas zase trochu posílit to, co máme v hlavě. Nemyslím tím piliny nebo vzduchoprázdno. Žádný strach, nějaký mozek máme všichni. A aby nám nezakrněl, nebo jak říkám s oblibou já – v rámci prevence demence či jistého Němce – pojďme navštívit krásnou Šeherezádu a zjistit, co si pro nás, ženská jedna vyčůraná, přichystala!

Po pohádkách moudré Šeherezády přišly podle Raymonda Smullyana na řadu hádanky. Aby nepřišla o hlavu, vypráví králi každou noc jednu, a jemu se tak líbí, že hned jak jednu vyluští, chce vždy slyšet další. Celkem je tak v knize nabídnuto 225 hádanek různé úrovně obtížnosti. Všechny ale rozvíjejí logické myšlení, někdy vyžadují trochu matematiky, vždy ale postřeh a vtip. Na Šeherezádiny hádanky pak navazují staré historky s hlavolamy, hry s čísly, logické paradoxy a podobně. Kniha je určena pro všechny, kdo chtějí rozvíjet své myšlení a nenechat mozek zlenivět.

Dobrá, možná zvolené přídavné jméno vyčůraná není úplně lichotivé. Nazvěme ji pro jistotu, v rámci tolik oblíbené korektnosti, bystrou. Rozhodně měla pod čepicí! O staré pohádce/legendě si tu dnes povídat nebudeme. Přejdeme rovnou k hádankám. Vůbec by mě nenapadlo, že jich moje hlava přelouskala 225.

Nalijme si čistého vína – jestli jsem jich dokázala sama od sebe na první dobrou správně zodpovědět 10, byl to výkon přímo úctyhodný. Já totiž slovní zadání, potažmo slovní úlohy, bytostně nesnáším a zásadně jim nerozumím. Musím si text přečíst alespoň třikrát, aby můj mozek byť jen minimálně pochopil, co se po něm vlastně chce. V takovou chvíli vždy s láskou vzpomínám na rovnice, intervaly a matice… logika pro mě není. Spoléhám se na selský rozum. Není samospasný a všemocný, leč zadek už mi párkrát zachránil. A nejenom sedinku.

Šeherezádiny hádanky a další podivuhodné úkoly nejsou na našem trhu žádnou novinkou. Nakladatelství Portál je již jednou vydalo a to v roce 2004. Jde tedy o jakési oprášení. Ubírá to knize na něčem? Nemyslím si. Mezitím dozrála a dospěla další generace (a nejen jedna) potencionálních čtenářů a já tleskám nápadu jít i touto cestou.

Čekají na vás dvě části. Kniha první, která se věnuje příběhu Šeherezády a hádanek, které vypráví králi, aby nepřišla o hlavu. Netvrdila jsem, že tu do oné legendy nebudu zabředávat? Nevadí. Kniha druhá se potom zaměřuje na moderní logiku.

Dokud jsem četla první část knihy, byla jsem v pohodě. Ona se totiž dá krásně číst jako příběh, aniž byste luštili nebo se trápili řešením jednotlivých hádanek. Samozřejmě, že na konci této části najdete i jednotlivá řešení. O ty vás Raymond Smullyan nemohl ochudit. Druhá polovina knihy je potom rozčleněna do kratších kapitolek a řešení je vždy po skončení té dané kapitoly a ne až na konci, čímž odpadá složité listování tam a zpátky.

Toliko k formální stránce knihy. Pocitově mám opět zavařený mozek. Netuším, proč se pokaždé do úloh pouštím, když vím, že mi způsobí kolosální bolehlav. Jenže pro mě představují výzvu a já je chci pokořit. Chci matematice a logice porozumět, čímž jsem právě popřela své vlastní tvrzení o tom, že netuším… Raymond Smullyan se v mé knihovně neobjevuje poprvé. Už se tu od něj třese titul Jak se jmenuje tahle knížka? Za sebe musím přiznat, že ten mě bavil o poznání více. Tematicky mi více vyhovoval a rovněž mě nesrovnatelně víc bavil. Mám chuť se k němu vracet. Kdežto u Šeherezádiných hádanek se dostavila spíše úleva, že jsou konečně za mnou.

Čili musím dát (chtě nechtě a abych  byla spravedlivá) plný počet. Kvalitativně a co do přínosu nelze knize nic vytknout. Co slibuje, to vám dodá. Já dávám přednost výše jmenovanému kousku, který je mi více sympatický. Vy máte možnost přečíst si ukázky z obou a rozhodnout se samostatně, které téma a zpracování je vám bližší.

Rok vydání: 2020 (rok vydání originálu 1997)

Počet stran: 216

Překlad: Ivo Müller

Mé šedé buňky mozkové se cítí uspokojeny a posíleny! V případě zájmu vás tento kousek vyjde na krásných 224,- Kč (stále je v platnosti 25% sleva) a nevím, jaký názor na to máte vy, ale já rozhodně podporuji nakupování přímo u vydavatelů – tudy do eshopu!

Raymond Smullyan je americký matematik, logik a filozof. Svou profesní dráhu začal coby kouzelník. Působil jako profesor filozofie na newyorské City College a na Indiana University. V Portále vyšla jeho slavná kniha Jak se jmenuje tahle knížka.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)