Do prkenný ohrady!
Čím víc se blíží nástup cácorky do první třídy, tím častěji mě přepadají otázky typu: Jaké bude mít učitelky? Sednou jí? Budou do ní pod tlakem valit nesmysly a zbytečnosti jako do nás? Pokud si občas zaskočíte k Janince do Její mozkovny, kde se dělí nejen o zážitky z našeho školství skrz své dva klučiny, zjistíte, že mé obavy nejsou vůbec liché. Naopak – jsou dost na místě!
„…Já nechci, aby mi
žák „odrážkově“ vyjmenoval, co se za vlády Karla IV. postavilo! Karlův most,
Karlova univerzita, kostel Panny Marie Sněžné, Nové Město pražské, to není k ničemu.
Já bych rád, aby žák vysvětlil, co to znamená „být patronem české země“ a jak
se Karel IV. staral o rozkvět země…“
Ve školství, stejně jako kdekoli jinde, narazíte na lidi, kteří svou práci dělají s nadšením, posláním, humorem, nadhledem a především citem. Potom narazíte na ignoranty, agresivní a sobecká individua, která vidí jen svou pravdu a nic než to neexistuje. Člověk tak nějak doufá, nejspíš marně, že těch horších bude zrovna v jeho škole méně, ale prošla jsem několika stupni vzdělávání a můžu vám s klidem říct, že právě naopak. Těch horších bude víc. Svítá na lepší časy? Přinese omladina do českého školství novou krev nebo se naopak hodně rychle naučí manýry staré školy a máme, lidově řečeno, po ptákách a děti se stále budou biflovat to, co hravě kdekoli vyhledají, a psát tuny poznámek, které posléze skončí – v tom lepším případě – na půdě?
„… někdy to ale bývá ještě horší. Učitel používá moc a represe nebo přímo realizuje onen trapný bonmot o bohu, který umí na jedničku, učiteli, jenž umí na dvojku… a většina třídy je na čtyřkách a bojuje o přežití. Copak nikoho nenapadlo, že pokud má tolik žáků špatné známky, vypovídá to především o prašpatné práci daného učitele?…“ (Schválně, kolik učitelů používalo tento argument? Já si bez většího vzpomínání vybavím hned tři!)
Co v knize konkrétně najdete a další informace samozřejmě najdete na stránkách Jan Melvil Publishing. Já přemýšlím, jak knihu adekvátně ohodnotit. Nejde o to, že nejsem cílová skupina. To mi nikdy potíže nedělalo. U dětských knih taky ne, nemluvě o některých tématech v populárně naučné literatuře. Tady to však pociťuji zatím nejcitelněji. Ze svého pohledu mohu říct, že pokud by si byť jen každý desátý učitel odnesl něco z toho, co Robert Čapek píše, tak aleluja!
„…S jedním učitelem jsem vedl diskusi o nutnosti učit se fakta. On tvrdil, že „pokud člověk nemá nabiflované základy, neví, co hledat. Odpověděl jsem analogií: „Znamená to, že když člověk neumí kuchařku zpaměti, nedovede v ní najít recept?“ Kolega na to: „Pokud nemá žák nabiflováno: předkrmy, polévky, studená kuchyně… nebude vědět, kde hledat chlebíčky.“…“
Dám plný počet. Nemám jedinou odůvodnitelnou výtku. Mám tu nějakého pedagoga, který knihu četl? Nebo o ní alespoň uvažuje? Projděte si ukázky, poslechněte první kapitolu a doporučte knihu dál, ať se o ní ví. Ať se dostane do širšího povědomí a konečně se něco změní. Ano, jde o hodně naivní názor vzhledem k mému věku a zkušenostem. Nicméně se také říká, že naděje umírá poslední! Způsob vzdělávání se nezmění za den, ani za rok, možná ani za deset let, ale každý učitel, který sejde z té staré zkoprnělé cesty, představuje krok vpřed tím správným směrem… Popovídáme si o tom, jakou největší pitomost do vás hustili učitelé? Za sebe vykopávám tvrzení, že na naftu jezdí pouze nákladní vozy!
Autor: Robert Čapek (web/blog)
Ilustrace: Radek Petřík
Rok vydání: 2020
Počet stran: 240,
ebook ve formátu epub 120
Ebook verzi můžete pořídit za 239,- Kč, klasickou knihu za 297,- Kč. Audiokniha – ukázku první kapitoly vám vložím níž – za 299,- Kč plus spousta variant výhodných balíčků a kombinací. Jak na co, ukázka, podrobnější popis včetně obsahu – to vše najdete tady!
Žádné komentáře:
Okomentovat
Každý komentář velmi potěší, i kdyby to byl obyčejný smajlík. Díky za Váš čas :)