sobota 27. srpna 2022

Recenze - A. Grubert: Hry pro zvládání emocí

Kdo si hraje, nezlobí!

A v mnoha případech se hraním i hodně naučí. Zejména naši nejmenší, ale myslím, že klidně i puberťáci. Dnešní… příručka? Asi tak bych to nazvala. Je primárně pro rodiče, pedagogy, vedoucí různých dětských skupin nebo i terapeuty, kteří pracují s dětmi ve věkovém rozmezí 4 až 10 let. Jak ji vnímám já (coby rodič) si hned povíme.

Vyjádření vlastních pocitů v konfliktních situacích bez toho, abychom ublížili ostatním, je velkou výzvou pro děti v mateřské i základní škole. Angelika Grubert proto sestavila tento soubor her pomáhající dětem konstruktivně se vypořádat se vztekem, strachem nebo neklidem. Díky této sbírce her mohou pedagogové, učitelé a rodiče poskytnout dětem nástroje pro kontrolu impulzů a podnětů, nástroje, které u dětí usnadňují řešení silných emocí. Prostřednictvím hry se děti učí ovládat neklid, tlumit svůj hněv a překonávat strach, učí se měnit strach a hněv v pohyb nebo pomáhají regulovat hladinu hluku ve skupině. Hry slouží ale i k objevování pocitů a pomáhají dětem konstruktivně zvládat silné emoce. Děti si své nové dovednosti vyzkouší a posilují své sociální kompetence. Kniha také obsahuje podněty k zamyšlení a uvedené hry v mnoha obměnách!

Musím se přiznat, že jako máma jedináčka jsem z dnešní útlé knížečky trošku na rozpacích. Umím si představit její využití, pokud bych u sebe měla víc jak tři dítka – na prázdniny, v rámci družiny a podobně (ano, mé profesní úvahy se teď v rámci hledání práce ubírají hned několika směry), ale s jedním prďolou bych spíš ocenila pracovní sešit nebo něco rovnou interaktivního. Takový byl třeba komiks Kde trčíš? zaměřený na hněv. Jednoduše něco, co vezmu, sedneme si k tomu spolu a povídáme si, pracujeme, hrajeme, kreslíme, tvoříme.

Tady se předpokládá alespoň minimální příprava a v případě jednoho dítěte dost možná i jakási forma přizpůsobení zadání, neboť jde primárně o kolektivní aktivity/hry. Rozděleny jsou do pěti okruhů po deseti hrách. Celkem jich tedy v knize najdete padesát. Což je rozhodně pestrý výběr a záběr. Každá jednotlivá hra obsahuje především slovní zadání. Někde jsou přidané ještě doporučené pomůcky, varianta či obměna a rovněž část k zamyšlení, která je směřována k tomu, kdo hry vede/pořádá, takže se nenásilně vzdělávají nejen děti.

Jako laik postrádám – vyjma varianty hry jeden na jednoho – aka dospělý vs. dítě - ještě nějaké slovo úvodem. Ano, každý z pěti bloků je uveden několika větami, které zevrubně shrnují, co v kapitole najdete, to je však vše. Žádnou jinou teorii nebo slovo autorky nečekejte. Ilustrací se v českém překladu ujal Libor Drobný. Jeho obrázky už jsme viděli v například v knihách: Obrazové luštění pro každý den, Jak se dostat z maléru a Hádej, čím budu. Jsou veselé, hravé a v Hry pro zvládání emocí vyjma obálky také černobílé.

Angelika Grubert se postavila před nelehký úkol a zhostila se ho výborně. Emoce jsou naší součástí. Přicházíme s nimi do styku dnes a denně. Jsou jak pozitivní, tak negativní a důležité jsou oboje. I ty negativní nás totiž mohou hodně naučit.

Hledáte-li způsob, jak zabavit děti, naučit je spolu vycházet, poznávat, vytvářet si vztahy, rozhodně jde o kousek vhodný. Za sebe velice tleskám zejména hře s číslem 19 – Památníček. Pamatujete si na malý blok/sešit formátu přibližně A5, desky zpravidla nějak zdobné, pevnější a dovnitř vám kamarádi, rodiče, prarodiče, u nás na základní škole i paní učitelky kreslili obrázky a psali věnování? Mám schované svoje i po své mamince a řeknu vám, je to nádherná vzpomínka a rozhodně i kreativní záležitost. Jsem ráda, že to někdo oprášil.

Rok vydání: 2022

Počet stran: 96

Překlad: Alena Bezděková

Ilustrace: Libor Drobný

V případě zájmu vás tento kousek vyjde na krásných 159,- Kč (stále je v platnosti 25% sleva) a nevím, jaký názor na to máte vy, ale já rozhodně podporuji nakupování přímo u vydavatelů – tudy do eshopu!

Angelika Grubert - kvalifikovaná sociální pedagožka, pracuje od roku 2004 na volné noze jako systémová konzultantka, supervizorka a koučka pro vzdělávací instituce.