úterý 23. května 2023

Recenze - T. Sjödin: Síla nicnedělání

A jde to vůbec?

Co? Přece nedělat naprosto nic! Máme jistým způsobem vsugerováno, že nicnedělání se rovná povalečství, flákání, snad i forma prokrastinace, ale aby bylo ve své podstatě důležité? Absurdní myšlenka! Jenže co když ne? To jsem zase našla ideální téma na filosofování, což?!

Stává se vám, že si za žádnou cenu nedokážete vybavit nějaké slovo, jméno nebo údaj? Chvíli si lámete hlavu, ale pak vzdychnete a snažení vzdáte. A v tu chvíli si vzpomenete! To se právě ve vašem životě projevila síla nicnedělání… V dnešní době se více než kdy jindy nabízí znovu objevit prastarý, ověřený životní rytmus a zařadit například do týdne naplněného usilovnou prací den odpočinku. Kniha švédského faráře Tomase Sjödina pojednává o zapomenuté důležitosti nicnedělání a radí nám, jak najít účinný kompromis mezi potřebou odpočinku a potřebou kontaktu s jinými lidmi. Odpočinek se v dnešní zrychlené době stal něčím, co rádi odsouváme až na poslední místo v nabitém programu, a považujeme jej spíše za „dobití baterek“ než za nepominutelnou součást života. Autor v krátkých textech uvažuje o tom, co by se stalo, kdybychom odpočinek dali na první místo a všechny ostatní aktivity odvíjeli od tohoto postoje. Píše o tom, jak se stáhnout do ústraní, ale neizolovat se, co se přesně děje v mozku, když odpočíváme, jak nabrat dech, jak se „odpíchnout“ od volného dne, o hodnotovém systému odpočinku, jak si uchránit právo na to být unavený, jak se vyrovnat s potřebou odpočinku v konfrontaci s pocitem vlastní nedostatečnosti, jak se rozvíjet během odpočinku a co jsou „nepřátelé odpočinku“.

Jsou knihy, které přijdou na řadu hned. A potom jsou jiné, ke kterým si cestu musím najít – nebo si ji ony najdou ke mně. Síla nicnedělání je přesně ten případ. Leží si v poličce už nějakou dobu, neboť vyšla v roce 2021. Ale musel přijít květen 2023, abych k ní dozrála a především  našla i praktické uplatnění.

Často je teorie krásná věc, jenže praxe je víc. Jindy je to naopak a příště jdou zase společně ruku v ruce. Tak jsem se začala v hlavě potýkat s myšlenkou, že jsem unavená a nemám na to v podstatě nárok. Posléze mi bleskla otázka, kdy naposledy jsem sama sobě dovolila nedělat nic a jestli si ten kolotoč dvou prací, péče o dítě, domácnost, běžné povinnosti a tak dále nezačíná vybírat svou daň.

Ušetřím vás podrobností, vybírá si to daň – fyzicky i psychicky. Takže místo televize před spaním nebo čumákováním na sociální sítě v telefonu přišla na řadu kniha plná úvah. Člověk (tedy myšleno já z pozice čtenáře) se trošku zklidnil, něco málo vstřebal, nepatrně se poučil a možná i trochu přehodnotil.

Pojďme si v první řadě říct, že z textu poznáte povolání lomeno poslání autora. Tomas Sjödin je pastor, takže jisté zaměření na duchovno je z textu cítit včetně zmiňování bible. Nenásilně, nicméně je dobré tuto skutečnost zmínit. Z osmnácti kapitol bych vypíchla zejména tu s pořadovým číslem tři s názvem: Co se děje, když odpočíváme?  Což je – shodou okolností – i podtitul knihy.

Odpočinek není za odměnu. A už vůbec to není něco, co si máme zasloužit.

Jedno ze zásadních uvědomění, které si z knihy odnáším. Nemusím s Tomasem souhlasit ve všem. Můžu občas nesouhlasně zavrčet nebo se ušklíbnout, když mi některá jeho myšlenka přijde poněkud absurdní či přitažená za vlasy, ovšem výše zmíněnou věc si s gustem vytisknu a dám za rámeček.

Síla nicnedělání vám nedá rozhřešení ani blbuvzdorný návod, jak odpočívat. Pomůže vám zpomalit a uvědomit si. Nic nenutí. Nezahrne vás fakty, neutluče vás argumenty. Můžete ji přečíst a poslat dál. Založit do knihovničky a zapomenout. Vrátit do knihovny a rýpnout si v komentáři pod recenzí. Ideální společník na dlouhý chladný večer, kdy není chuť na beletrii a chcete se naopak ponořit do hloubavějších úvah na důležité téma, které ale není znásilňováno, předhazováno, ovšem ani bagatelizováno. Jen volné uvažování a co si z toho odneseme je libovolné a velmi individuální.

Rok vydání: 2021

Počet stran: 152

Překlad: Vendula Nováková