úterý 18. července 2023

Recenze - kolektiv autorů: Disney - strašidelné příběhy

Svítí ve tmě – co dál?

Závan nostalgie jednoduše nemůžu ignorovat. Vyrostla jsem na knižních vydáních pohádek od Disneyho, se kterými přišlo nakladatelství Egmont (od roku 2016 patřící pod Albatros Media) už před dávnými lety. Bože, jsem stará! A s vydáváním notoricky známých příběhů nepřestává. I proto mě zajímalo, jak si staré známé postavičky povedou v nových a tematických příbězích. Protože, co si budeme namlouvat, ne vždy jsou podobné inovace ku prospěchu…

Vyjma výrazné obálky, která po nasvícení naprosto božsky svítí ve tmě, najdeme na 128 stranách rovnou 8 dobrodružných příběhů. Záměrně neříkám strašidelných, protože název knihy může být lehce zavádějící. Ony nejsou všechny úplně děsivé. Samozřejmě bráno z dětského pohledu, nikoli z dospělého.

Petr Pan si s přáteli vypráví u ohně strašidelnou historku o tajemné kletbě. A co se následující den nestane? Posádka kapitána Háka (ten překlad mě rotuje) se klepe strachy, protože jeden z nich tajně poslouchal v křoví a teď má nahnáno… na palubě se totiž objevila znamení oné kletby. Zachraň se, kdo můžeš! Je to vtipné, nenásilné, jemné, čtivé a má to i pointu.

Medvídek Pú je oživen coby Frankenméďa – monstrum, milující, co jiného než med. Ano Disney si tu dovolil trochu vykrádat nejen své vlastní příběhy, ale i známou klasiku. Je to vykrádání nebo úprava pro dětské publikum? Toť otázka.

Kniha džunglí pro změnu vsadí na bezradné a zranitelné mládě ztracené v temné a děsivé jeskyni, kde obchází zákeřný a hladový tygr Šér Chán. Boj o záchranu může začít!

101 Dalmatinů jde v první moment od strašidel kousíček dál a my se vydáme s jedním ze štěňat na detektivní pátrání po stopách k záhadě. Je dobrý nápad vydat se v noci do temné zahrady?

Kráska a zvíře nás zavedou kam? No přece do knihovny, protože to je něco, co Belle na hradě uchvátilo nejvíce. Zde zavládla nejvyšší míra mé skepse, neboť mám tuto pohádku velmi ráda. Díky bohu je vyprávění zpracováno nápaditě a dá se to brát i jakýsi bonus, vystřižená scéna nebo něco podobného aneb hledáme poslední kapitolu vytrženou z knihy, abychom se dozvěděli závěr příběhu.

Alenka v říši divů nám ukáže, že i záporná postava se může bát a než se Srdcová královna (ne)vyspí do růžova, my se můžeme bavit nad docela vtipnou pointou.

Mickey Mouse a jeho kamarádi se uchylují k hororové klasice alá partička kempuje za bouřky ve spacácích před krbem a co se nestane? Vypadne proud, vichr rozrazí dveře… klišé jako hrom, ale pohádce odpustíte spíš než béčkovému hororu.

Šípková Růženka a příběh, který se mi líbil ze všech nejméně. Strašidelná cesta lesem byla popsaná hodně živě a z mého pohledu jde asi o nejstrašidelnější kousek, ale taky o nejvíc rozporuplný, neboť mi v něm cosi chybí a mám pocit, že tady bude hodně hrát roli, zda znáte předlohu či nikoli. Možná to moc hrotím, ale s tím dokážu žít.

Velmi oceňuji, že jednotlivá dobrodružství nejsou na jedno brdo a ani nejedou podle jednoho mustru. Jde primárně o knihu pro děti, proto počítejte s tím, že to bude čtení pohádkové a se šťastným koncem. Rozuměj, že dobro a odvaha zvítězí. Rovněž je důležité podotknout, že vychází ze základních vztahů a souvislostí původních pohádek, přičemž ale nevadí, pokud je nemáte načtené. Snad všechny postavičky jsou notoricky známé, což hodně pomáhá a určitě i přidává na popularitě. Já jsem spíš všemi deseti za původní verze, ale cácorka by se mnou nesouhlasila. Tu baví nejen výrazná jedovatě zeleno žlutá barva na obálce i přední a zadní předsádce, rovněž i jednotlivé kapitoly, takže si můžu tak akorát remcat pod vousy a stejně večer zalezu do postele a předčítám, co mi ukáže.

Disney – Strašidelné příběhy pobaví, neurazí, upoutá, zaujme zejména dětské publikum. U nás, rodičů, to může být trochu jinak, nicméně mám-li si vybrat mezi klasikou a komerčními zhovadilostmi, raději vsadím na pohádky s dlouholetou tradicí, které doprovází dítka do postýlek napříč několika generacemi. Zvlášť pokud i tyto doplňkové verze stojí za přečtení, nejsou kýčovité a přináší potěšení a radost. Pro výchovu budoucí generace knihomolů cokoli!

Recenze sepsána primárně pro web Knižní díra.