úterý 24. ledna 2023

Recenze - T. M. Fraizer: Psanec

Drsná jízda!

Dnes si něžné květinky dají pohov. Nakladatelství Ocelot konečně vydalo další díl série King a kdo má chuť na něco ostřejšího, je tady naprosto správně. Psanec se drží v duchu předchozích knih a já vám rovnou prásknu, že pokud jste Kinga a Tyrana ještě nečetli, Psancem nezačínejte. Bude vám chybět základní linka a souvislosti, což by byla ohromná škoda!

Zničená. Zlomená. Ztracená. Thia ztratila všechno. Bezradná a bez jiných možností, obrátí se na motorkáře, kterého potkala před mnoha lety jako dítě, aby jí splatil, co přísahal. Bearův nejlepší kámoš je mrtvý. A vlastní fotr ho chce odprásknout. Musí řešit důležitější věci než růžovovlasou holku z benzínky, o níž si nemyslel, že ji ještě někdy uvidí. Dokud se ztýraná neobjeví před jeho dveřmi. Dodržení slibu Thie znamená, že Bear musí být ochotný riskovat všechno, včetně života… a toho, co zbylo z jeho srdce.

Na rozjezd si pojďme trošku postěžovat. Vezmu-li v potaz, že v originále má série devět hlavních dílů (plus několik doplňujících povídek), a frekvence vydávání u nás je jeden díl za skoro dva roky… mám to počítat nahlas?! Navíc v připravovaných na webu Ocelotu na letošní rok žádná kniha od T. M. Fraizer není. Což je z čtenářského hlediska celkem průser, co si budeme namlouvat.

Proč? Protože T. M. Fraizer se s tím nemaže. Nejen, co se týče děje či vyjadřování postav, případně sexu. Ona vás dostane i závěrem, takže pokračování prostě chcete. Nutně ho potřebujete a na patře vás svrbí celá řada sprostých slov.

Ale uklidníme se a začneme od začátku. Jak jsem zmínila v úvodu, nezačínejte v žádném případě Psancem. Pro souvislosti potřebujete znát předchozí díly, jinak bude značná část věcí působit vytržená z kontextu. Série King je lahůdkou pro milovníky ostrých hochů, potetovaných svalovců, kteří nejdou pro sprosté slovo či zbraň daleko a se kterými se život nemazal. Oni se zase na druhou stranu nemažou taky s ničím.

Znáte seriál Sons of Anarchy? Ten je o motorkářském gangu/rodině a svým stylem a duchem se celkem této knižní sérii blíží. Nečekejte tedy nic romantického, jemného nebo něžného. Láska a vášeň existuje v různých podobách i v různých světech. Nechci Psance nazvat přímo dark romancí, ale rozhodně bych zmínila jistou toxicitu vztahů a drsný život. Jenomže i v reálu to ne každý z nás má prostě snadné. Hlavní dvojici dělí deset let, takže pokud máte rádi „age gap“, což je anglický výraz právě pro věkový rozdíl deset a více let, mám pro vás tip!

Psanec je surový, nijak zvlášť duchaplný, drsný a přitom nadějný, nepřikrášlený a nebezpečně čtivý. Oproti předchozím dvěma knihám nejsou erotické scény nijak časté, ani rozpitvané do detailů, nicméně se jich pár najde, aby nedošlo k mýlce. Stejně tak je zmíněn alkohol, drogy, padají rány, ubližuje se různými způsoby, ale není to vykresleno ad absurdum. Počet stran – 232 – je poměrně nízký, takže se může zdát, že je příběh uspěchaný, jenže je potřeba vzít v potaz předchozí dva díly a rovněž ty následující. Pocitově nejsem z Psance tak nadšená, jako jsem byla z Kinga a Tyrana, ale ani nadměrně zklamaná. Občas to chce něco nepřeslazeného a hrubého.

PS: Musím přiznat, že zbožňuji obálky všech tří dílů. Jsou neotřelé, naznačují temnotu a drsnost a jsou neuvěřitelně podařené!

Rok vydání: 2022 (rok vydání originálu 2015)

Počet stran: 232