sobota 14. září 2024

Recenze - P. Štarková: Dej mi pokoj

Realistická a nepřikrášlená sonda do běžnosti

Petru Štarkovou znám zejména jako autorku publikací pro děti (např. Jak se dostat z maléru, Největší nemehlo pod sluncem, Můj brácha tornádo) či sci-fi sbírky povídek Seif. Proto jsem byla zvědavá, jaká bude její novinka Dej mi pokoj, která se na první pohled tváří velmi nenápadně a neurčitě.

„Šest příběhů ukrytých za zdí“ - Pro Táňu a její dvě malé děti je bývalý dětský pokoj azylem, pro jejího partnera Luise úkrytem před spravedlností, pro Josefa dobrovolným vězením. Dušan je po nehodě odkázaný na vozík a pomoc rodičů, Marta doma čeká na životní šanci a Adéla ji už několikrát promarnila. Všichni už dospěli, ale nedokážou se osamostatnit. Spojuje je touha po spokojeném životě, ale každý z nich o něm má jinou představu. Dočkají se uznání, pochopení i lásky a budou mít konečně od všeho špatného pokoj?

Dušan, Táňa, Luis, Marta, Josef, Adéla – šest hlavních postav, s nimiž se postupně seznamujeme. Jejich cesty se potkávají, prolínají, scházejí a zase rozcházejí. Je až znepokojivé, jak realistická kniha Dej mi pokoj je. Zcela živě si dovedu představit, že se 100% z přečtených řádků skutečně odehrává a nemusela bych chodit ani moc daleko. Bohatě bych si vystačila s nejbližším sousedstvím.

Možná i to je z velké části důvod, proč je novinka od Petry Štarkové tak neuvěřitelně čtivá. Kapitoly z pohledu jednotlivých postav jsou příjemně krátké a svižné. Přehledně označené a až mrazivě nepřikrášlené. Nejde o pohádku, ani o romanci. Dej mi pokoj představuje surově realistickou sondu do běžnosti. Takhle tady žijeme, tak přemýšlíme. Můžeme to být vy, já či soused odvedle.

Bez spoilerů a detailů se špatně popisuje, co vás vlastně na stránkách čeká, ale shrnula bych to jako každodennost reálného života. Naše životy nejsou jen o nás. Máme sny, partnery, přátele, představy, hodnoty. Činíme rozhodnutí. Chybujeme. Žijeme, přežíváme, trpíme, trápíme se.

Petra Štarková dokázala až s děsivou lehkostí na 256 stranách zachytit všednost, obyčejnost lidských životů i jejich provázanost, krutost a nevyzpytatelnost. Bez příkras a bez klišé. Smekám nad autorčinou všestranností a těším se, s čím přijde příště. Dej mi pokoj mě velmi mile překvapilo a udělalo nečekaně silný dojem. Vzhledem k přítomnosti vážných témat (drogy, alkohol, OSPOD, domácí násilí, psychické týrání,…) je kniha doporučována pro čtenáře od 18 let.

Vydalo nakladatelství Motto 25. 7. 2024