úterý 20. června 2023

Recenze - L. Bakonyi Selingerová: Kdo zatočí s Naschválníkem

Pro děti a s dětmi!

Existuje bezpočet situací, které nám přijdou naprosto samozřejmé až automatické, ale pro děti tomu tak není. Dnes a denně se musí vypořádávat s věcmi, které jsou pro ně nové a neznámé. Ten „boj“ jim nemůžeme vzít, je potřeba, aby si jím prošly. Ale můžeme jim podat pomocnou ruku názornou ukázkou. Ať už sami za sebe, nebo třeba zprostředkovaně příběhem!

Honzík se po prázdninách vrací do školky. Ještě štěstí, že na něj ve třídě čeká stará parta kamarádů. A nová paní učitelka, která vypadá celkem fajn. A navíc má vysílačku. Tajnou. V kapse. Moment: vysílačku? No jistě! Paní učitelka je tajná agentka a k tomu možná i superhrdinka. Ve školce se totiž objevil Naschválník. Škodolibé stvoření, které tropí naschvály a živí se špatnou náladou. Lepí žvýkačky na židle, přivolává na výletech déšť, cmrndá polévku z misky, rozvazuje tkaničky a dává červy do třešní. Je potřeba ho zastavit dřív, než bude pozdě. Začíná boj o to, kdo zatočí s Naschválníkem.

Tak schválně – schoval vám někdy někdo ponožku, klíče od auta? Ptají se děti, proč v zimě nesněží, když k zimě sníh patří? Kde se vzala špatná nálada? Kdo jim dal tričko naruby, pročež ho mají špatně oblečené? Je mi jasné, že vaše racionální já mi tu z fleku může vystřihnout logickou odpověď na všechny mnou položené otázky, ale o tom to dnes v žádném případě není.

10 kapitol je za sebou řazeno chronologicky a mapují školní rok ve školce ve třídě předškoláčků čili od září do června. Na 96 stranách společně s nimi a paní učitelkou procházíme celou řadou dobrodružství. Ač jsem se toho bála, nejde o nic přitaženého za vlasy. Jistě, nemusí se vám líbit, že jsou situace a události svalovány na neexistující entitu – Naschválníka – skřítka a zlotřilce, který se živí špatnou náladou. Ale pro dětskou fantazii je to věc v celku příhodná.

S pohádkovými bytostmi se přece setkávají neustále, tak proč je nevyužít i při učení se něčemu praktickému jako je budování sebedůvěry, navazování spolupráce, vypořádávání se s nejistotou, podpora kreativity a podobně?

Zvolená forma je hravá, počet stran rozumný třeba i pro knihomola začátečníka a hravé ilustrace Libora Drobného (se kterými jsme se již setkali např. u knih: Jak se dostat z maléru, Hádej, čím budu, Učíme se protiklady nebo Hry pro zvládání emoci) už jsou jen krásnou třešinkou na dortu, stejně jako vůně tiskařské barvy. Ano, Kdo zatočí s Naschválníkem voní jako komiks a já to zbožňuji. Cílovou skupinou jsou děti od čtyř do sedmi let. Primárně bych se však zaměřila právě na předškoláčky, kteří se mohou s hlavními hrdiny ztotožnit přímo maximálně.

V podstatě nemám výtku. S prací Ludmily Bakonyi Selingerové už jsem se setkala v případě knihy Co sežral žralok a byla jsem její kreativitou velmi mile překvapena. Tady navíc dala prostor i pro diskusi, neboť na konci každé kapitoly je k dispozici několik otázek. Takových, nad kterými se musí dítko zamyslet, a s největší pravděpodobností vám každé odpoví jinak, protože má jiné zkušenosti.

Ať se Kdo zatočí s Naschválníkem rozhodnete číst doma, ve školce nebo na kroužku, rozhodně neuděláte chybu. A aby toho nebylo málo, dostanete u každé kapitolky rovněž tvořivý tip/návod, jak si třeba nakreslit mapu okolí školky, jak vyrobit karnevalovou masku, bubáky z listů, průkaz tajného agenta nebo krabičku na vypadlé mléčné zoubky. Je potřeba ještě něco dodávat? Hravá, milá publikace, která učí možná neotřelou formou, ale rozhodně přínosnou.

Rok vydání: 2023

Počet stran: 96

Ilustrace: Libor Drobný