sobota 24. února 2024

Recenze - M. Wise Brown: Ty jsi můj králíček

Krásná dětská jednohubka!

Mít doma začínajícího čtenáře je úžasné a náročné zároveň. Najít knihu s optimálním množstvím textu tak, aby ale měla příběh, který skoro osmiletou cácorku zaujme, mi často přijde ne úplně snadné. Zatím se mi osvědčilo příliš nezasahovat a nechat výběr na ní. Třeba u dnešního titulu bychom vy i já tipnuli, že je spíše pro menší děti a prvňáčka naprosto nenadchne. A spletli bychom se…

Byl jednou jeden králíček a toho napadlo, že uteče z domova. Citlivé a něžné vyprávění o tom, co by se stalo, kdyby… Kdyby byl králíček pstruhem, kosem, námořníkem, artistou, malým chlapcem… Ať je, čím chce, maminku má ale vždycky jen jednu. A ta ho bude chránit, doprovázet a milovat, ať už bude králíček, čím bude. Kniha poprvé vyšla v roce 1942 a od té doby se stala dětskou knižní stálicí, která svým příběhem nepřestává lákat a těšit ani dnes.

Něžný dětský příběh je primárně o síle mateřské lásky. Prim v něm hrají jemné ilustrace od Ivony Knechtlové. Perfektně zachycují text Margaret Wise Brown a zprostředkovávají příběh i dítkům, která ještě písmenka neovládají.

Z pohledu prvňáčka, který na začátku druhého pololetí plynule slabikuje a při čtení si pomáhá prstíkem (což je naprosto správný a doporučovaný postup pro dobrý vývoj) mohu říct, že textu je akorát. Vždy jsou dva listy, na každém z nich po dvou až čtyřech řádcích a poté dvojstrana pouze s velkoformátovou ilustrací. Zvolené písmo je dostatečně velké, aby v barvách nezapadlo a bylo dobře čitelné.

Cácorka byla spokojená. Hravě zvládla vše s menší dopomocí (úplně ještě neovládá ř a ď) přečíst, vnímat podstatu a bavit se ilustracemi i nápady malého králíčka, který byl ve své snaze utéct od maminky v různých podobách velmi urputný a vynalézavý.

Za mě je rozpětí cílové skupiny tedy od tří do sedmi let. Ty jsi můj králíček je něžné povídání a s tím krásně korespondují i zvolené barvy a styl ilustrací. Naprosto souhlasím s tím, že je kniha nadčasová, protože mateřská láska je veličina nezměřitelná a léty naprosto neměnná. Kniha má tak potenciál zůstat v rodině po několik generací a znovu a znovu vzbuzovat nadšení a radost.

Vydalo nakladatelství Portál v roce 2024

Margaret Wise Brown byla známá spisovatelka dětských knih. Díky svému pedagogickému vzdělání a osobnímu nadhledu dokázala vidět svět očima dětí. Její knihy jsou dětsky upřímné a jemné zároveň. Vydávají se po celém světě i půl století po její smrti.

Ivona Knechtlová je přední česká ilustrátorka převážně dětských knih. Ilustraci se profesně naplno věnuje od roku 2018.